O co jde? Na základě článku mohu pouze dedukovat, že snad má být senátem schválen zákon o snížení platů zákonodárců, že to letos kvůli vánočním svátkům nestihnou probrat a že skončí čtyřleté zamrazení a dočasné 4% snížení. Jejich plat se tedy bude standardně odvíjet od trojnásobku průměrné mzdy. Pokud měl být platový růst 4 roky zastaven, pak platy prostě povyskočí. Nikdo si to ovšem nedá do souvislosti se zamražením, ale vidí pouze nárůst, který je pro většinu občanů nedosažitelný. Zvlášť, pokud jsou články psány tak, aby poukazovaly pouze na ty nejvíc šokující věci. I my jsme Slované, i my si rádi zareptáme, musíme si však vybrat, jestli nás více těší zprávy bulvárního charakteru, nebo objektivní pravda.
Ono médium, na kterém jsem si zprávu přečetl, poukazovalo, že i přes to, že tu byla spousta slibů, jak si vláda platy sníží, není tomu tak. Ba naopak. Podle všeho se ale zákon projedná v lednu a od února nabude platnosti – tedy, politici si přilepší na jeden měsíc. Pojďme, lide český, moravský a slezský, a bijme je za to! Aby nad tím čtenář nemohl mávnout rukou, je dále stimulován názory z budoárů sněmovny, nemohu říci, že neopodstatněnými.
Mnoho účastníků diskuze pod článkem je toho názoru, že by měli občané dát jasně najevo, že se jim to nelíbí, skoro až vyzívají k revoluci, a polemizují nad přiměřeným ohodnocením za práci, o které mají zkreslenou představu. Proč by třeba noviny přinášely zprávy jako „Pan ministr vnitra seděl celé úterý ve své kanceláři a připravoval podklady pro výroční zprávu, a to dokonce čtyři hodiny přesčas!“ ? Nikdo by to nečetl. Proto se objevují pouze „perličky, na jejichž základě si lze těžko udělat představu, za co ty peníze ten ministr vlastně má. Co lidem rovněž vadí, je, že si politici svoje platy zvyšují sami. Je to snad jediná relevantní připomínka, i když se silným pozadím závisti. Kdo by tedy měl hodnotit politiky? Nejlépe samozřejmě lidé, kteří to de facto již dělají, tím, že volí svoje zástupce. Jenže hodnotitel a hodnocený jsou jednou osobou. Zde by mohl být prostor pro nezávislý orgán, případně pro rozšíření pravomocí některého stávajícího – prezident, ústavní soud, svaz maminek či spolek pro ochranu zvířat. Dle mého názoru by se platy nijak nesnížily, pokud by onen nezávislý hodnotitel skutečně nezávisle hodnotil, jen by vzrostly náklady na výplaty další instituci.
Kolik by tedy poslanci, senátoři, soudci a prezident měli brát? Přece tolik, co odpovídá jejich vzdělání, pracovnímu vytížení, náplni práce a odpovědnosti. Dále také nějaká motivační složka, aby nebyli tak snadno uplatitelní, a něco málo jako prostředky pro dobrou reprezentaci státu. Je to funkce speciální, má i speciální náklady. Počítejte a schválně, kolik vám vyjde?
P. S. Jaký je, prosím, rozdíl, mezi HDP a obratem podniku? Myslím na modelové úrovni. Děkuji