Reklamy a kýče do očí bijící

9. 01. 2011 17:18:25
Televize mě tak nějak omrzela, takže nejsem moc v obraze, co právě letí. Sem tam něco málo zahlédnu, ale to opravdu výjimečně. Billboardy znám jen z šaliny, rozhlasové reklamě se také vyhýbám. Snad jen bannery na stránkách mě stíhají velice úspěšně a spam je samozřejmostí. Občas ale potkám něco, nad čím by si mohl jeden hlavu ukroutil.

Pěstí na oko číslo jedna jsou obnažená ženská těla. Mám rád ženy, mám rád jejich nahotu, ale obrovská sexbomba ve spodním prádle, na kterém se value inženýr značně vyřádil, přes půl billboardu a vedle toho "kupujte naše notebooky" ... absolutně netuším, na kterou cílovou skupinu marketing mířil. I když vím, že ženám ženská nahota nevadí, resp. dívají se na ni "jinak", nemyslím si, že by je takovýto plakát měl přitahovat. Často u nich vede spíš k vyvolání anorexie. Pak je tu zbylých 47% populace, která snad i skoronahou ženu ocení. Ale. Zrovna u výpočetní techniky se vybírá cena/výkon. Na ten sebehezčí ilustrace nemá vliv. Jediný rozumný záměr, proč použít tuto reklamu, je upoutání pozornosti potenciálního zákazníka, aby si všiml, že existuje nějaká firma, co prodává notebooky. Otázkou je, jestli si toho mezi těmi spoustami nahotinek vůbec někdo všímá. Tak nějak se mi zdá, že je jimi již přesycený reklamní prostor. Pravděpodobně jsem jen nechápavý vůči postojům společnosti, možná mi chybí statistické údaje, abych v tom něco viděl, snad se až příliš koukám na etickou stránku věci a spadám do kategorie konzerv a plechovek.

Letos mě překvapilo, že se v televizi opět objevil Béda Trávníček a jeho kampaň na červené sekačky s n-e-u-v-ě-ř-t-e-l-n-ý-m-i slevami. Tentokrát obohacená o rádoby racionální "týmovou" hru. Ani se nedivím, že je v České republice tak vysoké procento oniomanů. Slabší povahy takovému tlaku a vyzývání ke koupi prostě neodolají, zvlášť starší ročníky, které ani po 20ti letech tržního hospodářství neprokoukly záměry reklamních huboutluků. Tradiční jarní kampaň je sice bez známé tváře, animák se také objevuje minimálně, ale v jinak je pořád stejná. Pojďte si něco koupit, nakupte toho hodně (můžete si zatočit vícekrát) a možná vám k tomu přibude auto (a to musíte mí sakra štěstí, abyste to mezi masami našich zákazníku chytli zrovna vy, i když točíme každý den). Taky se nikdo nepozastavuje nad daní z výhry. Vyhrát takové auto, to je naprosté terno. Cena za 1 000 000,- udělá pěknou pálku - pokud se jedná o výhru nespadající pod zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, což předpokládám, zaplatili byste za toto auto krásných 200 000,-. V podstatě je to osobní automobil se slevou 80%, u kterého možnost koupě visí ve hvězdách. Co Čech, to klasik, takže se nebudu divit, když se stejná kampaň s drobnou obměnou objeví i příští rok. Ono taky, vymyslet něco úspěšnějšího než Bédu Trávníčka jde jen velmi těžce.

Nešvarem znovukřiků (reklama z fran. réclamer, tedy znovu křičet), který chci zmínit, je ukazování potenciálnímu zákazníkovi evidentně nepříliš reálný výsledek předváděného produktu. Od jaru a pracích prášků po make-upy, barvy na vlasy, šampony a řasenky. I když se to v poslední době hodně objevuje v tisku, pořád si lidé neuvědomují, že nejlepším make-upem je Photoshop, že modelky v reklamách na řasenky je mají nalepené a pokud si to uvědomují, stejně je asi krásný obrázek silnější. Teď mě napadá, kosmetika se vlastně nedá koupit s jistotou, že koupím to co chci. Ke kamuflážnímu zboží pro ženy se prostě nedává žádná pořádná dokumentace. Zde by mohl být prostor pro internetový server, který bude kosmetiku testovat a ukazovat výsledky bez příkras. Nemám skilly a čas na to, abych do toho šel, takže pokud se někdo chytíte, můžete mi koupit pivo za nápad. Zvláštní je i to, že tyto reklamy mají velice podobný charakter - grafika, prostředí scénář. Buď mají tvůrci reklamy zažité, že se to tak "prostě dělá", nebo to má na zákazníky největší účinek. Za sebe mohu říct, že se mi to ohrálo a kdybych zrovna nedělal marketingový průzkum, asi si ani nevšimnu, na co ta či ona reklama je.

Úplně nejvíce odstrašující ukázkou jsou bannery na internetu typu "Jste 10 000. návštěvník této stránky! Vyhráváte!". Nebo ještě obměna "Vaše IP adresa byla náhodně vybrána!". Všechno straně bliká, grafika z roku 98 a vlastně je celá reklama více méně odpuzující. Zajímavé je, že i když na tuto stránku přijdete za měsíc, pořád budete 10 000. návštěvník a zase vás náhodně vyberou, a to na stránce, kam denně přijde přinejmenším 50 000 návštěvníků.

Několikrát jsem se účastnil dotazníku pro připravovaný reklamní spot, tak vím, na co se klade důraz a čím se na zákazníka útočí. Dvě třetiny toho, co potkávám, tyto faktory splňuje, často ale zahlédnu téměř otřesné dílo ztrácející soudnost a doufám, že cílová skupina, která by se toho mohla chytit je u nás zastoupena naprosto minimálně.

Autor: Martin Klíma | neděle 9.1.2011 17:18 | karma článku: 23.58 | přečteno: 1829x

Další články blogera

Martin Klíma

Mladí doktoři chtějí mít svůj život aneb české zdravotnictví bude stát více a udělá méně

Už nějakou dobu nám tu bublá téma přesčasů a nedostatku doktorů ve zdravotnictví. Vedení i vedení vedení dřou zaměstnance na krev, namísto řešení skutečných příčin problému. Ale co s tím? Prostě nepracovat tvrdě, ale chytře.

20.11.2023 v 10:50 | Karma článku: 8.02 | Přečteno: 622 | Diskuse

Martin Klíma

Ženy, přijměte se!

Dnes budu to největší hovado na světě, protože si ženy dovolím přirovnat k autům! Je to přesně tak. Ale pranýřujte mě, prosím, až po přečtení ...

7.9.2023 v 6:48 | Karma článku: 37.42 | Přečteno: 3300 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 1 |

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 36.01 | Přečteno: 739 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 31.46 | Přečteno: 2726 | Diskuse

Jan Ziegler

Komunistický guru Marx byl vykořisťovatelem a hrubým člověkem

Na zakladateli vědeckého socialismu toho nebylo moc vědeckého a dělníky vůbec nemusel. Viděl v nich pouze nástroje (užitečné idioty), které svrhnou kapitalismus. Nenáviděl Židy a Slovany včetně Čechů.

28.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 17.31 | Přečteno: 318 | Diskuse

Rudolf Pekař

Bacha na sváteční cyklisty

Začátek jara přináší nejen kvetoucí přírodu, ale také návrat cyklistů na silnice. Bohužel, spolu s nimi se objevují i tzv. sváteční cyklisté, kteří se chovají neopatrně a nezodpovědně.

28.3.2024 v 12:17 | Karma článku: 6.38 | Přečteno: 222 | Diskuse
Počet článků 30 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1684

Člověk, který se chce podělit o svůj přehled, nadhled, podhled, rozhled i průměty do jiných dimenzí při své cestě za nesmrtelností

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...